Oudhollands Hanneke werpen

26 november 2013 - Koh Chang, Thailand

De afgelopen drie dagen heb ik me kostelijk geamuseerd met het oude gebruik OHW. Je hebt er eigenlijk niet zoveel voor nodig. Hanneke: een lief en (niet altijd) gewillig slachtoffer. En verder een fantastisch mooie omgeving; in dit geval het eiland Ko Chang in het oosten van Thailand. Om iets specifieker te zijn: het blue lagoon resort. Een bounty paradijsje met hagelwitte stranden en azuurblauw water. Iedereen kent zo'n dergelijke droombestemming vast wel.

Men neemt het blonde slachtoffer dit mooie zeewater in, tilt haar op en probeert haar zo ver mogelijk weg te werpen. Dit herhaal je een keer of twintig. Totdat je geen zin meer hebt of totdat Hanneke haar ADI (acceptable daily intake) aan zeewater volledig heeft bereikt.
Wie weet wordt dit ooit een olympische discipline.... een getraind mens telt voor twee. IOC leest u mee! Het is misschien een kinderachtige hobby maar dit gebruik zou op UNESCO's Werelderfgoedlijst dienen te komen staan aangezien het TÉ leuk en uniek is! Volop entertainment in een fantastische omgeving. Hanneke werd er na een tijdje wel een beetje moe van. Schat, reizen (met mij) is nu éénmaal intensief. Maar de dag culinair afgesloten met twee lekkere geroosterde visjes: red snapper op een bedje van papaya salade en zeebaars met héééél vééél knoflook. Dat maakte ook voor Hanneke alles weer goed.

Lastig om als echte carnivoor toe te geven maar het lekkerste Aziatische gerecht tot nu toe is overigens de vegetarische papaya salade. Zowel in Thailand (som tam) als Laos verkrijgbaar (tam màak-hung). Groene (onrijpe) papaya, veel knoflook, limoensap, ui, beetje bruine suiker, koriander, groene boontjes, fish sauce, geroosterde pinda's, rode pepertjes, koriander, (cherrie)tomaat, optioneel garnalen en mixen maar in een grote vijzel. Volgens Joost (broer van Hanneke) is deze salade "soms heerlijk, soms springen de tranen in je ogen en soms smaakt hij naar zweetvoeten". Dat laatste kunnen we echter nog niet bevestigen. Maar als dit betekent dat mijn eigen 5-tenige aanhangsels voortaan naar een groene Thaise curry ruiken dan nemen we deze (culinaire) lucht graag voor lief. De papaya salade is dus heerlijk fris maar ook loeiheet. Erg lekker! I.t.t. de groene (frisse) papaya is de geel-oranje rijpe versie echter gewelddadig. Deze ruikt en smaakt naar een smerig en zurig ruikend stationstoilet. Aangezien je hiervoor altijd (onterecht) moet betalen, krijg je al snel het gevoel dat je wederom bent afgezet. Smaak is persoonlijk maar ik kan moeilijk voorstellen dat iemand 'happy' wordt van deze rijpe versie.

Vanaf vandaag (zaterdag) leggen we ons ook toe op hangmathangen. Ook weer zo'n leuk en authentiek gebruik. Lekker liggen(d) niksen in het zonnetje met 33 graden. Het is tenslotte weekend en dat hebben we zeer zeker verdiend na zo'n intensieve werkweek. Slow down your life!

1. Steven:
    26 november 2013
    Leuk zeg! Jaloers, zou ook wel naar een prachtig eiland willen ;-) Fijne voortzetting van de reis in Australië!
    Groet,

Steven
  2. Chantal:
    26 november 2013
    Dat klinkt goed met 33 graden in de hangmat.geniet ze!
  3. Chantal:
    26 november 2013
    Dat klinkt goed met 33 graden in de hangmat.geniet ze!
  4. Lexie&Mai:
    26 november 2013
    Heeeerlijk zonnetje, relaxen, strand, blauwe zee en lekker eten!
    Nou hier koud, grijs,regen bijna sneeuw druk druk druk....vroeg donker, en snel koken en eten maar!

Dus........
    Enjoy geniet
    Maar niet te veel met Hannie gooien Ruud!
  5. Pierre Puts:
    28 november 2013
    Ik zou nu wel met je willen ruilen, vooral met het prachtige natuurschoon en het waterballet met Hanneke.Geniet en blijf genieten van jullie verdere reis.
    Groetjes van Pierre en Annie van de Nieuwestadt
  6. Tony:
    30 november 2013
    Wat is dit beleven en genieten op dat prachtige eiland! Eerst als dolfijnen in het water... en dan mogen jullie ook nog culinair gaan hangmatten! Mochten jullie in Busselton in Z.W.Australië komen en op zoek zijn naar informatie over omgeving, evenementen e.d. dan zou het kunnen zijn dat je kennis maakt met de beste vriendin van mijn dochter.Zij organiseert voor die gemeente activiteiten op sport en toeristisch gebied.Ze woont daar al 3 jaar met haar Australische man. Ja Hanneke en Ruud, dit kan ook gebeuren als reizen, trekken, avontuur, in je bloed zit...en dan...bevalt het je "ergens" zó goed...
  7. Marga delnooz:
    30 november 2013
    OHW ....wordt vast een leuke strand sport !!!!! Wat een paradijs daar in Thailand, maar volgens het nieuws zit er ook in dit paradijs een slang ....gaat het vliegen vanuit Bangkok naar Australie nog ??????
  8. Marga delnooz:
    30 november 2013
    Ha Hanneke en Ruud, ik had een reactie geschreven, maar zie dat deze niet geplaatst is !!! Zijn jullie nog vanuit Bangkok naar Australie kunnen vliegen ??? Als jullie in de buurt van Melbourne komen , dan zouden jullie nog even Nederlands kunnen" oefenen"in het plaatsje Cockatoo, daar woont nl. onze zoon Chris !! Je kunt ze groeten van de Roermondse club !!!
  9. Ruud&Hanneke:
    1 december 2013
    Bedankt voor de leuke reacties!! Ja het weer is super! Wij zijn net op tijd weg uit Bangkok, het begon daar behoorlijk uit de hand te lopen.....
    Haha in Busselton gaan wij zeker komen, daar woont de nicht van een vriend van ons die een stukje mee gaat reizen, dus wie weet! Cockatoo komen wij wellicht ook want wij gaan richting Melbourne! Groetjes vanuit onze 2 uur durende tussenstop in Kuala Lumpur!
  10. Marion:
    2 december 2013
    Rudy, voorzichtig met hanneke. Misschien heb je haar af en toe nog nodig........ hihi. Love you! X