An die Arbeit: Trainungslager Zuid Afrika

2 augustus 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Op vrij korte termijn (eind augustus) springen we op de fiets om vanuit Rome naar huis te trappen. Dit kan echter niet zonder een degelijke voorbereiding en training.

Uitgebalanceerde voeding
Al enkele weken besteden we extra aandacht aan onze voeding. Wel zo belangrijk. We doen ons best om de juiste balans te vinden. Doordacht en weloverwogen. De afgelopen dagen lag onze focus op het aanvullen van de vetreserves. Bij de 'Dutchies' hebben we genoten van twee rundvleeskroketten op brood. Ook 'the frying Dutchman' in Kaapstad trakteerde ons op een huisgemaakt kroketje op een heerlijk vers wit bolletje. Samen met scherpe Abraham! Gisteren was de dag van de eiwitten middels een heerlijk 'plat fruits de mer' bij het Fisherman's Cottage in Hermanus: gebakken klipper, een hele gesauteerde kreeft, grote garnalen met knoflook en inktvis, voor de laatste keer zwemmend, in een heerlijke sterk gereduceerde donkerbruine vissaus. Ook het binnenkrijgen van juiste mineralen is onmisbaar voorafgaand aan deze zware fietstocht van meer dan 2000 km. In ons geval via de op hout gelagerde Chardonnay Sumaridge uit de Hemel&Aarde vallei. Heerlijke hemelse 'mineraliteit' met een vette knipoog naar de Bourgogne. Sauvignon blanc, Colombard en Chenin blanc schijnen ook boordevol mineralen te zitten dus deze gaan we binnenkort ook uitproberen. Niet te missen nutrienten. Als sportlui zijn we nu éénmaal erg bezig met onze voorbereiding. Alleen maar goeds voor onze lichamen tijdens dit 'intensieve' trainingskamp.

Bips 'wen aan zadel!'-cursus
Omdat we helaas niet de beschikking hebben over een jerry can nivea om gedurende deze lange fietstocht onze gevoelige achterwerkjes te verzorgen, trainen we onze bipsen maar wat extra. Zo hebben we laatst tijdens een mountainbike sessie aan 'The garden route' plaats genomen op een wielerzadel. Het zal 'even' wennen worden zo'n 2100 km lang. Het schijnt dat een (onbereide) runderriblap als verzachtende omstandigheid kan dienen tussen zadel en achterwerk. Daarom overwegen we nu de aankoop van een Italiaanse stier ter begeleiding van onze tocht. Iemand een fietskarretje annex veewagen in de aanbieding? Overigens staat er een fietsbroek met mega, maar dan ook echt mega, mega zeem op ons boodschappenlijstje in Kaapstad.

Mentaal
Zo'n fietstrip dient wel in het juiste perspectief geplaatst te worden. Down Under kwamen we een (door gewaaide) Deen tegen die vanuit Perth via een oneindig lijkende woestijn naar Melbourne fietste om vervolgens zijn lange tocht Nieuw Zeeland voort te zetten. Afgelopen week kwamen we in Plett(enberg bay) twee Fransmannen tegen die gedurende hun wereldreis reeds 9000 km fietsend door Afrika, Amerika en Azië hadden afgelegd. 'Allo, 'allo?? Ken uw meerderen! Of we trouwens e.a.a. in het juiste perspectief kunnen plaatsen, kunnen we ons beter NÁ deze tocht afvragen. Mentaal zit het tot dusver wel goed. Afrikanen verklaren ons echter voor gek. We gaan het (gewoon) doen!

1. Chantal:
    2 augustus 2014
    Helaas pindakaas dat sponsoren zit er niet in ik ben platzak .. ..maar blijf jullie gaarne volgen tot dat jullie veilig en wel in zitterd arriveren mochten jullie via Kerkrade rijden dan zorg ik voor een bakkie en een stukje vlaai!
  2. Tante Annie:
    Ruud en Hanneke,
    Heb echt genoten van jullie reisverhalen!
    Hoop, dat jullie de wind mee hebben, wanneer jullie weer naar HUIS gaan fietsen.
    Goede vaart.
    Tante Annie
  3. Jiri:
    2 augustus 2014
    Ik ga jullie geweldige verhalen missen !
    Super wat jullie doen/ gedaan hebben!
    Succes met de tocht
    Groetjes uit Limbricht
  4. B.biemans Crijns:
    Hoi Hanneke en Ruud,
    Wat hebben jullie veel beleefd maar straks zijn er veel die blij zijn als jullie gezond weer thuis zijn. Ik wens jullie dan ook een heel goede terugreis. Veel groetjes van Tante Bertha.
  5. Toos:
    Hoi hoi reizigers.
    Wat alweer een toppie uitdaging,geweldig.
    Tja,dan valt onze fietstocht op de tandem rondje Nederland wel erg tegen,maar,al bij al,het gaat jullie voor de wind hoor.
    Oeps graag achter in de rug,daarom lieve luitjes,een hele mooie tocht,en kom veilig weer thuis.
    Veel liefs Toos. Houdoe!!! xxx
  6. Tony:
    3 augustus 2014
    Iedere keer opnieuw ben ik nieuwsgierig naar jullie belevenissen! Snel lezen, als ik jullie verslag zie. Straks het laatste stuk per fiets...ben benieuwd of jullie in Italië
    al "het nest" ruiken...Succes met het vinden van die mega- zeem-broek en een goede trip per fiets naar Nederland.
  7. Léon:
    4 augustus 2014
    Nivea is out. Tegenwoordig heet het wondermiddeltje: Sixtufit® Gesäss creme: zur intensivpflege bei Sitzproblemen im Rad-, Ruder- und Reitsport! 10€ bij Math Salden. We kunnen wel een lading opsturen!
  8. Jan en Mien:
    4 augustus 2014
    De mentale voorbereiding op de tocht naar het Fortuna-home is begonnen! Heel veel succes met de voorbereidingen en niet teveel opstakels onderweg!
  9. Fam Cox Tholen:
    4 augustus 2014
    Hanneke en Ruud, een stier genaamd "Balletelli" staat volgens onze info klaar voor jullie, ergens in Italië, is van t ietwat opvliegende en tegen het nachtduistere ras maar als ie z'n ballies op de goeie plek heeft zal hij doeltreffend zijn begreep ik. Dus geniet van 'm. En mocht hij reeds rood gezien hebben dan is de sextoefit van Léon een goed alternatief na gebruik schijn je het zelfs op te kunnen warmen als geretoucheerde vissaus bij inktvis dachten wij......
    Dus met de voorbereiding zit t snor, geef Frans een kus in rome en na de Alpjes is t bergaf richting Olla la Ollanda.....
    Sukses allebei! Tot flot mit n zaagte vot!
    Nancy Lin Loe en Balleteltnie