The Berg

19 juli 2014 - Stormsrivier, Zuid-Afrika

Onze 'bucket list' wordt snel kleiner. Zo liepen we een aantal dagen geleden door het centrum van Pietermaritzburg. Terwijl we aan te wachten waren voor het rode voetgangerslicht dachten twee pubers dat deze filantroop graag zijn telefoon vrijwillig aan hen zou afstaan. Rationeel gezien (en ook vermeld op internet en in talloze reisgidsen) wordt warm aanbevolen om dit meteen te doen. Rationeel was echter op vakantie en emotioneel had dienst! Terwijl Hanneke de ene puber een draai om zijn oren gaf, gaf ik de ander een (voet)veeg uit de pan. Wellicht niet slim maar de beide kereltjes dropen snel af.  (Bijna) overvallen worden in Zuid Afrika kunnen we dus afstrepen. We zijn echter gewaarschuwd.

Nergens tijdens onze reis hebben we het verschil tussen arm en rijk als zo groot ervaren dan in dit land. Na het afschaffen van de apartheid is het land 180 graden gedraaid. Niet dat je trots mocht zijn op de apartheid maar de huidige 'positieve' discriminatie is het andere uiterste. Je kunt je afvragen of een analfabeet die wordt toegelaten op de universiteit (vanwege zijn huidskleur) dit land verder helpt. Dagelijks word je met deze spagaat geconfronteerd. Het ene moment rijd je langs eenvoudige hutjes van hele arme bevolking en het andere moment hoor je het verhaal van een rijke boer wiens land is afgepakt door de gekleurde bevolking. 'Harmonie' werd door Mandela gepredikt. Dit land kent echter nog bijzonder veel uitdagingen.

Het is overigens winter in Zuid Afrika. Dat betekent dat het koud is. Heel koud. 's Nachts ver onder nul. Zo hebben we vanochtend (alvorens ons ontbijtje te nuttigen) een wak moeten hakken in onze yoghurt. Aangezien centrale verwarming volkomend onbekend is in dit land, grijpen we bij het ochtendgloren meteen naar onze donsjassen. Karl Lagerfeld heeft zojuist bevestigd dat een zwart stringetje op een lime groene donsjas 'kan'! Later in de ochtend warmt de zon ons echter op. Een graadje of 25. Nadat we onze T-shirts aan elkaars geurtest hebben onderworpen, besluiten we gezamenlijk of het verantwoord is de Zuidafrikaans maatschappij bloot te stellen aan onze lichaamsgeur.

De afgelopen dagen hebben we gewandeld in 'The Berg' oftewel Drakensberg. Een langgerekte bergketen die de grens tussen Lesotho en Zuid Afrika vormt. Een mooi en ook wel surrealistisch landschap van 'platte' bergpieken, preventief afgebrande stukken land en verlaten, besneeuwde wandelpaden. Aangezien we nog steeds moeite hebben met het vinden van onze (wandel)grenzen bleef onze wandelteller de eerste dag in 'The Berg' steken op 30 km. De tweede dag sloten we af op 20 km. Vandaag hebben we last van gepofte kuiten, een 'well done' gebraden knieholte en gebraiseerde bovenbeen spieren. Tijd voor rust in Coffeebay!

1. Chantal:
    19 juli 2014
    En wanneer dalen jullie weer af richting de
    lage landen.? Van mij mogen jullie eeuwig blijven en schrijven. Ik geniet ervan. Groetjes chantal
  2. Ruud&Hanneke:
    20 juli 2014
    Haha Chantal, jij mag ons best sponsoren hoor ;)
    Halverwege augustus landen wij in Rome en springen dan op de fiets, ergens begin oktober ligt de finish in Sittard! Grtjs
  3. Frank en San:
    21 juli 2014
    Tsja, waar jullie nog mooie, lange, humoristische teksten hebben, kunnen wij alleen maar in herhaling vallen: wat een foto's, wat een avontuur, wat sjiek om jullie te volgen!
    Hoeft wat ons betreft ook geen einde aan te komen (als jullie dan tussendoor wel maar even het gezicht komen laten zien!).
  4. Pierre Puts:
    22 juli 2014
    we genieten van jullie mooie verhalen
    de reis van jullie is een heel avontuur en mooie fotos.
    geniet nog van die paar maanden .
    wat is een jaar dan snel gegaan.!!!!!
    groeten annie en pierre