High five for the big five

4 juli 2014 - Tofo Beach, Mozambique

Hard werken zo'n dagje. Om 4:30 uur je nest uit om door Afrikaner gids Dirk opgehaald te worden voor een safari door het beroemde Zuidafrikaans Kruger NP. Maar dan krijg je ook wat! Het duurde niet lang voordat Hanneke achter haar verrekijker 'beet' dacht te hebben. Enthousiast riep ze, 'Ik zie ze: alle 5 tegelijk in één shot!'. Vreemd genoeg doelde ze op mijn hoofd. Deze vorm van Hanneke's zwarte ochtendhumor was mij tot dusver onbekend.

'Schat. Helaas, maar 'the big five' staat echter niet voor de vijf grote mee-eters op mijn voorhoofd.'

De toon was gezet en in een rap tempo kregen we vervolgens veel beters dan mee-eters! Geen woorden maar daden. Toen we om 9:00 uur onder het genot van een bakkie de balans opmaakten hadden we 2 luipaarden (met impala afhaalmaaltijd), een kudde olifanten, de uiterst zeldzame zwarte (moeder) neushoorn met haar jong, een mannetjes leeuw en tig buffels gezien. Al deze wonderschone levende creaties van moeder natuur op minder dan 25 meter van onze jeep! Zo dichtbij, zo onwaarschijnlijk en wat hadden we een mazzel! Er zijn toeristen die zich dagenlang in het park begeven en 'dit niet lukt'. 's Middags kregen we als toetje twee witte neushoorns met een 8-packje voorgeschoteld. Deze lekker afgetrainde drie tonners besloten net als destijds de Veronica omroep 'naar je toe te komen deze zomerdag (winter-). Lekker grazend op minimale steenworp van mijn vijf mee-eters. Wat een immense beesten! High five voor deze big five.

Momenteel zitten we met onze huurauto in Tofo, Mozambique. Een strandparadijs in het zuiden van dit grote land. De lange reis (10 uur) er naar toe was er eentje vol met onbegrijpelijke tolwegen, stroperige bureaucratie, dikke buiken in strakke uniformen, laserguns (nou ja...). 'Gewoon' Afrika dus.

Weten jullie dat?

-Op het moment dat we betaalden voor de tolweg in Mozambique deze veranderde in een kilometers lange zandbak onder het mom van: eerst betalen dan aanleggen. Onze tweewiel aangedreven Hertz huurautootje is met vlag en wimpel geslaagd voor zijn 4wd examen!

-Dat (onterechte) verkeersboetes onderhandelbaar zijn in Mozambique. Zelfs Lonely Planet raadt 't aan. Met een 'beetje sensitiviteit en onderdanigheid' (Good afternoon, Sir! How are you, Sir? Have you watched the football, Sir? -jawel hoor, pannetje 1-) gingen we binnen twintig seconden van 4000 Metical (€ 100) boete naar zero bij de goedgeluimde verkeersagent. Bom dia e um abraço!

-We op verzoek van de Nederlandse eigenaar van het Mozambeat motel in Tofo 10 flessen Heinz ketchup, een waterkoker en een tosti ijzer vanuit Zuid Afrika mee 'gesmokkeld' hebben. Zeg maar primaire levensbehoeften. Tegen betaling van wat 'beermoney' hoefden we bij de grens de kofferbak niet te openen en konden we soepeltjes onze weg vervolgen.

-We op de weg gewapend zijn met een 'anti bureaucratie' zak met daarin een brandblusser, 2 reflecterende hesjes en twee gevaren driehoeken (allen nog in de verpakking). In Nederland heel normaal maar geloof ons, in Afrika niet. Indien je dit niet in je bezit hebt is dit een reden om toeristen op een fikse verkeersboete te trakteren! Daarnaast geeft het straatverkopers weer iets te verhandelen.

Uiteindelijk zijn we maar 2,5 keer aangehouden op de heenreis. Bij de halve keer kostte het de corpulente agente in haar strakke rokje te veel energie haar 'loodzware' arm de lucht in te krijgen om ons het stopteken te geven. Ze liet ons derhalve maar door rijden.

Ons geniet dit baie!

1. Ellis:
    4 juli 2014
    Wat een mooie dieren hebben jullie gezien, prachtige foto's! nog veel plezier! Xxx
  2. Fam Cox Tholen:
    7 juli 2014
    Aha die Mozambikanezen kunnen dus zo aansluiten bij Europa? Als de hesjes maar oranje zijn!!!
  3. Remko en Mel:
    7 juli 2014
    A ja, erg herkenbaar die Mozambikaanse taferelen!