Afrikaanse salsa

20 juni 2014 - Jinja, Oeganda

'Kijk, schat... ze hebben in dit restaurantje Vietnamese loempiaatjes op het menu. Met een heerlijke verse salsa. Dat klinkt echt goed.'

De Ugandese keuken verkiest tot dusver energie boven smaak. Zo zie je vaak Matoke op de menukaart verschijnen: gestampte, gestoomde (groene) bakbanaan. Koolhydraatrijk en de smaak lala.... zeg maar iets TE neutraal. Een stuk smaakvoller is de 'Rolex': een opgerolde chapati (brood in de vorm van een pannenkoek) gevuld met een gebakken ei, tomaat en rode ui. En ook nog eens tientallen miljoenen Shilling goedkoper dan zijn horloge broer. Daarnaast veel waterige stoofschotels. Kip, rund... noem maar op. We zijn echter na een aantal weken Uganda wel zo'n beetje uitgestoofd. Aangezien er heel veel 'onderdelen' (zoniet alle) van zo'n beestje in de pot worden gemikt, kan het zo maar zijn dat je urenlang na de genuttigde maaltijd nog op een stuk vel ligt te knauwelen. Als we 's avonds onze tanden gaan poetsen, moeten we gewoon leeg zijn: geen verdwaalde stukken huid meer in onze mond, die ongewild vanachter onze verstandskies weer in onze mond verschijnen. We krijgen er beiden geen orgastisch mondgevoel van. Zo'n loempia is dus een welkome verrassing. Helemaal met een verse salsa erbij.

Onze gedachten gaan terug naar Vietnam waar ze deze flinterdunne deegrolletjes als geen ander weten te bereiden met heel veel verse kruiden, kip of varkensvlees en fijn gesneden knapperige groenten gewikkeld in geweekte rijstbladeren die vervolgens worden gefrituurd maar net zo goed ook rauw gegeten kunnen worden. De daarbij geserveerde soja en chilisaus maakt het helemaal af. Lekkerrrrr.

En vandaag krijgen we ze in het Pearl restaurant (Jinja) met verse salsa: een swingende dip van dieprijpe, smaakvolle, in blokjes gesneden tomaten, fris geurend limoensap, zoetige rode ui, verse koriander, fijngemaakte knoflook en vers gemalen peper. Heerlijk. Dat wordt smullen. We kunnen niet wachten!

'Kijk schat, daar komt de serveerster met onze loempia. Huh? Ze, is de salsa vergeten. Mevrouw, op de menukaart stond bij de loempiaatjes een heerlijke verse salsa. Kunt u even kijken waar deze blijft?'

Enkele minuten laten komt de laconiek ogende serveerster sloffend terug bij onze tafel met een bakje originele opgewarmde Heinz "57 varieties" tomatenketchup! De klassieker. Uit dé glazen fles. Afrikaanse salsa gemaakt van 'real tomatoes only'. Heerlijk, die eenvoud! This is Afrika! Deze twee Mzungus weten het wel te waarderen.

1. Jan en Mien:
    20 juni 2014
    Wat een mooie foto's en een geweldig verhaal! Krijgen we echt een indruk hoe Uganda is! Als we aan Afrika denken, denken we aan zand en droogte. Hier ziet het veel beter uit en lachende mensen. Wat de huizen betreft, toch liever die van hier! Heel veel groetjes!
  2. Chantal:
    1 juli 2014
    Wacht op een nieuw reisverslag!
  3. Ruud&Hanneke:
    1 juli 2014
    Haha Chantal; het is in de maak, want er is weer voldoende stof!! Leuk dat je ons zo actief volgt! Veel groetjes