Don't worry...

14 november 2013 - Vientiane, Laos

Don't worry.. (a)bout a thing... 'caus every little thing ... gonna be all right . 'Three little birds' van Bob Marley. Dit liedje staat voor Laos. Ten voeten uit.

Tijd voor een tussenbalans. We zijn nu circa tweeënhalve maand onderweg in Azië. Waar in NL de dagelijkse gang van zaken in versnelling 4 of misschien wel 5 gaat, geldt voor Azië (en zeker Laos) 2 maximaal 3. Verklaarbaar? Jazeker.

Natuurlijk het weer: gemiddeld een graad of 34. Je 'gaat' vanzelf langzamer. Bij deze temperaturen past een slakkentempo. Locals houden daarbij van een langdurige middagdut.

Daarnaast is het gebruikte materieel over het algemeen 'iets' ouder en meer versleten. We zitten nu (11-11) bijvoorbeeld in een bus voor een reis van 6 uur naar de 'sleepy capital' Vientiane. De af te leggen afstand: 168 km. De chauffeur heeft onbewust gekozen voor slicks: compleet afgesleten profielloze banden. Lekker de bergen in! 'Don't worry (a)bout a thing'.

Vanuit onze zitplaats hebben we uitzicht op de elektrische (!) deur. Deze hangt nog
'net' aan de bus vast. Door een circa 10 cm grote kier waait een lekker fris windje en tevens biedt het gat mij de uitgesproken mogelijkheid de dagelijkse gang van zaken in de Lao PDR (People's Democratic Republic) te aanschouwen zonder door het raam te hoeven kijken. Zeg maar gratis sightseeing. Ook deze bus heeft zijn beste tijd gehad. Gelukkig staat er in grote gele letters VIP op de voorruit geschreven... Victims In Progress? Overigens hoorden we van ingezetenen dat Lao PDR officieel ergens anders voor staat: Lao People's Don't Rush. 'Don't worry (a)bout a thing'.

Timemanagement. Zojuist is de bus vol gepropt met mensen. Vervolgens rijdt de chauffeur vijfentwintig  (25!) meter om te gaan tanken. Na 5 km stopt de chauffeur wederom om flesjes water uit gaan delen. Dat zou toch anders moeten kunnen. (H)eerlijk, je hebt er geen vat op. Je past jezelf maar aan en gaat maar mee in de 'lome flow'.

Als je in een restaurantje iets besteld is de gemiddelde wachttijd een uur. Alla, een fruitshake dan wel een Nescafétje wordt binnen een half uur geproduceerd mits  de grondstoffen niet 5 km verderop gehaald dienen te worden EN er heet water voorradig is OF de lokale Nuon er weer eens de brui aan heeft gegeven en er dus geen elektriciteit voor handen is.

Na een 'zeer succesvolle' kajaktrip waarbij wij maar liefst tot 5 keer toe zonken, (ondanks dat bij ons de afgelopen tijd de kilo's eraf zijn afgevlogen) besloten wij toch weer te water te gaan. En wel voor een enigszins spectaculaire boottocht vanuit Nong Khiaw naar Luang Prabang. Elf passagiers met 11 rugzakken. Echt een krot van een boot op de Mekong rivier inclusief heftige stroomversnellingen. Maar ervaring leert: 'keine Panik auf der Titanic'! Laotiaanse wonders bestaan! Dat dit bouwpakket de reis heeft overleefd is gewoonweg ongelooflijk. Het predikaat brandhout zou deze wankele constructie nog niet eens mogen dragen. Het vaartuig was dermate flexibel dat de schipper eerder de bocht om was dan de rest van het 5 meter lange vlot. Over het ernstig piepen en kraken tijdens menig stroomversnelling nog niet te spreken. Menig deelnemer van een rafttrip zou jaloers op ons zijn! Veni, vedi, vici of toch Carpe Diem?

Last but not least nog een stukje indrukwekkende historie. In Laos zijn tijdens de Indochina oorlog (de 'vergeten' oorlog eind 60er begin 70er jaren vorige eeuw) door de VS meer bommen gegooid dan in geheel Europa gedurende de tweede WO. Indrukwekkend. Alleen al om het feit dat mensen nog dagelijks geconfronteerd worden met explosieven die destijds niet zijn ontploft. Vanwege de hoge metaalprijs denkt de locale bevolking deze gevaarlijke projectielen als oud ijzer te kunnen verkopen. Vaak gaat zo'n bom alsnog af met alle gevolgen van dien (losgerukte ledematen e.d.).  Zo hebben we vandaag het COPE center in Vientiane bezocht. Een rehabilitatie kliniek voor slachtoffers van deze UXO's (unexploded ordnances). Ook de bijbehorende tentoonstelling was indrukwekkend!

1. Ben Ramakers:
    Mooie foto s.
    Wel ten voeten uit.
    Geniet maar. Hier moet je s morgens je auto krabben, als je iets wilt zien. Het vriest.
  2. Marga delnooz:
    14 november 2013
    Mijn bewondering voor jullie aanpassingsvermogen groeit naarmate ik jullie verslag lees !! De vervoermiddelen waarop jullie je vol vertrouwen aan overgeven, het tempo om je aan te passen. Heel anders is de sfeer op de foto's: prachtige natuur, mooie gebouwen en daarnaast weer " boomhutten". Ongelooflijk dat verhaal over de vergeten oorlog, dat daar nog steeds slachtoffers vallen. Ik blijf genieten en leren van jullie verhalen !! groetjes en geniet vooral verder !! Marga.
  3. Toos:
    Hallo wereld reizigers.
    Ik maakte me een beetje zorgen..(Moeders toch :-)).
    Maar door die Tyfoon in de Philipijnen,en geen nieuws onder de horizon van jullie,Tja dan kan die wel.
    Gelukkig zijn jullie aan het genieten,en zeker van die prachtige natuur aldaar,top hoor.
    Wat is de wereld dan weer mooi.
    En bravo voor jullie geweldig verslag,moet er ook soms erg om lachen hoe de dingen benoemd worden,en dat maakt deze reis nog eens extra leuk.
    Hanneke en Ruud,geniet ervan,en tot het volgende verslag,liefs Tooske.
  4. Bertus den Bungelaere:
    15 november 2013
    hALLO rUUD EN hANNEKE .
    Genieten weer , en vooral de ltste. alinea want daar in wordt toch snel duidelyk dat by ons alles beter wordt geregegeld , Jammer voor die slachtoffers in Lao , maar in Enschede helemaal geen nazorg meer nodig , niks UXO s daar ging het gewoon allemaal af , komt ook meteen aan de orde dat vuiurwerk helemaal niet milieu on vr. is , als het maar over de weg wordt aangevoerd en flink compact blyft totdat..... , ja die Yank met z n vlisgtuigen die richt wat aan
    Ik hoop dat jullie me weer zo ex[plosief snel mogelyk op de hgte. houden van de volgende belevenissen veel plezier zodat ik het mag vernemen , vr. gr. Bert.
  5. Joop:
    15 november 2013
    Laatste foto is grappig
    Frankrijk had bouwmaterialen gesponsord
    om een vliegveld van te bouwen,hebben ze het laatste er van gebouwd is een soort van replica van de arc de triomphe.
    Don't you worry
  6. Marijke van den Boomen:
    17 november 2013
    Geweldig om jullie indrukwekkende reisverhaal te lezen, het blijft boeien!
    Hier is de intocht van Sinterklaas met z'n Pieten vandaag het meest spectaculair....!
    We reizen met jullie mee en wensen jullie nog een heerlijke tijd.
    Hartelijke groet, Tante Marijke.
  7. Ellie Nelissen:
    21 november 2013
    ik heb jullie verhalen gelezen prachtig we genieten ervan groeten Hein en Ellie Nelissen