Gaat het ooit nog lukken..?

3 mei 2014 - Tangalle, Sri Lanka

Als je een tijd op reis bent dan weet je ook 'de kleine dingetjes' van thuis weer veel meer te waarderen. We hebben een lijstje gemaakt van (oh zo) vanzelfsprekende keuzes waarvan we tijdens onze reis erachter zijn gekomen dat deze helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn:

-kunnen zitten op je eigen plee (het gaat nu met vooral veel hangen en af en toe een beetje wurgen).
-water uit de kraan kunnen drinken zonder een batterij aan immodium te hoeven slikken.
-(warm) 'kunnen' douchen.
-24 uur per dag elektriciteit beschikbaar hebben (de Nepalese minister van Energie(?) verkoopt echter 'zijn' elektriciteit graag aan India waardoor zijn eigen land een uurtje of 16 per dag verstoken blijft. Fijn om zo met je volk om te gaan. Hoeveel steekpenningen krijgt ie ervoor?)
-de koelkast opentrekken en pakken waar je zin in hebt.
-kaarsjes aan en samen heerlijk banken met een stevige Chardonnay/Shiraz en een lekker Rommedoe kaasje (en/of 'gewoon' de trog zoute Lays chips met fris dat eens niet over de datum is).
-lekker de ochtendjas aan doen (Hanneke).
-lekker Hanneke's ochtendjas uitdoen (Ruud).
-ruften in je eigen lekkere traagschuim bed met dito zachte kussen (i.p.v. met je hoofd op een gevulde baal met rijst of een uitgehard matras van portland cement)
-een bezoekje aan of van familie en vrienden. Gezellig 'samenzijn' en 'auwhoeren'.
-een nespressootje ristretto en niet zo'n slappe overzoete oplosbak waar de koffieboon met 200 km/uur, zonder pitstop, doorheen is geraced.
-de vuilnis die iedere maandag wordt opgehaald (nee, het ligt niet aan de specifieke dag; in veel landen blijft de rommel ook dinsdag t.m. zondag aan de straat liggen).

Bovenstaande 'bloemlezing' van vanzelfsprekendheden waarderen we na acht maanden meer en meer. Tegelijkertijd vragen we ons steeds vaker af of we ooit nog in het Nederlandse 'systeem' gaan passen (jawel Joost, óóóónnne húúúúndred ááánd ééééighty!).

Het 'systeem' van afgebakende tuintjes voor en achter je huis. Het 'systeem' van betutteling. Het 'systeem' van braafste jongetje in de mondiale klas. Het 'systeem' van onnozele sollicitatie vragen: 'waar wil je over vijf jaar staan?'. Het 'systeem' van 'cosuMÉ(É)Ren'. Het 'systeem' van Fluitsma & Van Tijn: (inmiddels) 17 miljoen mensen op wel een hééél klein stukje aarde.

We gaan tenslotte veel liever rechtsaf waar het verkeersbord linksaf aangeeft. Gewoon onze eigen weg. En af en toe door rood (Ruud). Oh zo lekker. Gaat het ooit nog lukken..? We zullen zien... Momenteel wel! Sri Lanka: fantastisch smakende curry's (voor geen geld), extreem vriendelijke mensen, mooie stranden, lekker treinen, Hollandse geschiedenis, leuke kneuterige guesthouses en lekker weer! Wat wil je nog meer? We houden nog even rechts aan...

1. Steven:
    3 mei 2014
    Mooi geschreven en precies hoe dat het is :-)
    Ik begrijp jullie ideeën en denkwijzen ;-)
    Geniet er nog van daar!
    Groetjes, Steven
  2. Marcel:
    4 mei 2014
    Het zijn de kleine dingen in het leven waar het echt om gaat. Mooi geschreven!
  3. Ruud&Hanneke:
    6 mei 2014
    Zo is het maar net, Marcel en Steven!