De beknopte van Kathmandu

23 april 2014 - Kathmandu, Nepal

In de wereld van de gevestigde namen is het moeilijk binnen dringen. We gaan een poging wagen om toch in dit duidelijk afgebakende marktgebied te penetreren. Of we geaccepteerd zullen gaan worden, is de grote vraag. Maar wie niet waagt.... Na de dikke van dale, de dunne van Nieuwstadt komt Azië met een tegenoffensief. Rusland trekt spontaan haar troepen terug uit Crimea ter verdediging van de Zuidoostelijke grenzen. China is vanaf nu neutraal terrein tussen Nepal en Rusland in. Dames en heren, vol trots presenteren wij jullie: de beknopte van Kathmandu.

Bagmati rivier - Bag-ma-ti ri·vier (de; v(m); meervoud: rivieren)

Stortplaats van vuilnis in stromend water langs een mountainbike pad.

Eigenwijs - ei·gen·wijs (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: eigenwijzer, overtreffende trap: eigenwijst)

Ruud! Niet luisterend naar goede raad van de spaarzaam aangebrachte Nepalese bewegwijzering en daardoor al fietsend, puffend en uiteindelijk 'GVD-end' compleet verdwalend met een pijnlijke bips in bergachtig terrein doodop en krachteloos aankomend in het Nepalese guesthouse.

Fietskaart - Fiets-kaart (de; v(m); meervoud: kaarten)

Een blad met een VERKEERDE en onvolkomen vertoning van de Kathmandu vallei of van een gedeelte ervan: een kaart van Nepal; na het lezen van de Nepalese MTB kaart raak je van de kaart en verdwaal je dus. Ook wel de kluts kwijt zijn. Maar met 'de weg kwijtraken garantie'!

Gids - gids (meervoud: gidsen) (de; m,v)

Iemand die ons ontbrak en normaal gesproken (rond)leidt; leidsman, leidsvrouw tijdens een vierdaagse mountainbike tocht in de Kathmandu vallei.

Haarspeldbocht - haar·speld·bochten (de; v(m); meervoud: haarspeldbochten; en nog één, ennn nog één, eeenn noggggg éééén)

Eindeloze repeterende (in een weg) bochten van een halve cirkel met kleine straal en een stijgenspercentage van gemiddeld 12% die je tot de moed der wanhoop drijven na een lichtelijk uit de hand gelopen MTB tocht van 10 uur (zie ook mountainbiking op zijn Nepalees). Haarspeldbocht 8, vanaf nu de Hollandse Hoop genaamd, verboden te betreden tot nader order.

Hoop - hoop (de; v(m))

1. Een mindere mate van verwachting (van iets goeds). Dalend tot een absoluut nulpunt tijdens een 10 uur durend fietsfeest.

2. Ongeordende stapel (zie ook haarspeldbocht)

Kazerne - ka·zer·ne (de; v(m); meervoud: kazernes, kazernen)

Gebouw, bestemd voor soldaten, brandweer enz. Absoluut geen geschikte plaats om de weg te vragen indien je verdwaalt tijdens een mountainbike tocht in de Kathmandu vallei. Verwelkomt door een automatisch geweer waaruit een groot aantal schoten achter elkaar kan worden afgevuurd. Bron voor misleidende, foutieve informatie en langdurige verlenging van een uniek fietsfeest! Zie ook 'Hoop'.

Mangosap - mango-sap (het o; meervoud: sappen)

Levensvocht in planten: appelsap, bessensap, sinaasappelsap, vruchtensap. Stillen, laten ophouden van de dorst bij gebrek aan drinkwater. Na veelvuldige consumptie in een kort tijdsbestek (5 pakjes binnen 10 minuten) leidend tot acute buikloop op een braakliggende akker nabij haarspeldbocht 8. Zie ook Haarspeldbocht.

Mondkapje - mond-kap-je (het; o; meervoud: mondkapjes)

Doek om stof mee weg te nemen. Tevens te gebruiken voor prospects van MC (mountainbike club) Kathmandu. Dwingt respect af in combinatie met juiste zonnebril.

Motorrijder - mo·tor·rij·der (de; m,v; meervoud: motorrijders)

Iemand die niet in staat is op een motorfiets aan de juiste kant van weg te blijven en daardoor Hanneke omver rijdt om vervolgens zijn eigen, door hemzelf veroorzaakte, verwonding af te tapen met een sjorband. Boven wonder en buiten de schrik om slechts enkele 'deukjes' bij mijn klimgeitje die in de greppel was beland. Wees gerust!

Mountainbiking op zijn Nepalees - moun·tain·biking op zijn Ne·pa·lees

Extreem uitdagend, geneigd tot suïcide wijtend aan miserabel rijgedrag van medeweggebruikers, fietsend op een zetel van keihard plastic (na 4 dagen leidend tot knobbelachtige zwellingen aan de endeldarm) met brede profielbanden van bedenkelijke Chinese kwaliteit en een groot aantal beperkt functionerende versnellingen geheel naar de klote gaand op bergachtig onverhard terrein met fantastische uitzichten op het dak van de wereld;

MTB Fietspad - MTB fiets·pad (het; o; meervoud: fietspaden)

Mountainbike pad met gaten in de grond, speciaal voor fietsers langs diepe bergkloven over een steenmassa van 1 stuk in de Himalaya zonder enige vorm van protectie. Absoluut leidend tot gevoel van beklemming, vrees, onveiligheid of onzekerheid. In Nepal ook uitstekend te gebruiken door bussen.

Nepalees rijbewijs - Ne-pa-lees rij·be·wijs (het; o; meervoud: rijbewijzen)

Bewijs van onvermogen dat je in Nepal een motorvoertuig mag besturen. Veelal afgegeven bij geboorte (in de blije doos).

Het was een avontuur....! Een ge-wel-dig avon-tuur!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pierre Puts:
    23 april 2014
    Mijn taalkennis wordt opgefrist en uitgebreid met dit vakkundig verslag.
    Wij blijven ook mee genieten van jullie reis door de verslagen en foto's.
    Annie en Pierre
  2. Marco Massen:
    24 april 2014
    Dat klinkt afgaande van bovenstaande begrippenlijst als een lastige tocht maar afgaande van de foto's en het lezen tussen de regels door als een geweldige meerdaagse tocht! Toch wel een beetje jaloers...! Veel plezier met dat wat nog komt.
    Groetjes, Marco.
  3. Frank en San:
    24 april 2014
    Bij de titel "de beknopte van Kathmandu" had ik verschillende voorstellingen: een heel korte reis door Kathmandu of een kleine inwoner van Kathmandu of een beknopte menukaart van Kathmandu. Dat het een woordenboek zou zijn kwam niet meteen in me op. Geweldig!!......beknopt maar toch ook nu weer zeer beeldend.
    Groetjes!
  4. Anna Shreya:
    26 mei 2014
    Ik kan het na 20 jaar Kathmandu niet beter verwoorden! geweldig!....desondanks werk ik er nog steeds, blijft ondanks de ongemakken een geweldig land met geweldige mensen hetzij met gebruiksaanwijzingen ;)