Komen jullie bij ons eten?

9 mei 2014 - Haputale, Sri Lanka

In Sri Lanka eet je lekker. Vooral de curries vallen bij ons in de smaak. Het populaire nationale gerecht heet dan ook: rice & curry (rijst wordt altijd als eerste genoemd aangezien dit het hoofdbestanddeel is). Deze curries zijn een stuk milder dan de Indiase tegenhanger omdat er veel kokosmelk in wordt gebruikt. Qua smaak gaan ze dus meer richting hun Thaise zusje. Vaak bestaat zo'n currie uit een aantal kleine gerechtjes. Dat maakte ons zó nieuwsgierig naar de bereidingswijze dat we bij Sujatha Jayasooriya van het Jade Restaurant in Ella een kookworkshop hebben gevolgd. En deze currie smaakte als een tiet. Voor de hobbyisten onder ons bijgevoegd het recept en enkele fotookes. Anders staat over een aantal maanden de deur open om deze Sri Lankese topper eens bij ons te komen proeven.

Ingrediënten (voor 2 personen, bereidingstijd een kleine twee uur)
-1 grote of 3 kleine/smalle grafitti aubergine (paars-wit) in reepjes gesneden
-10 okras (ook wel lady finger genoemd), schuin en dun gesneden zoals een snijboon op 1,5 cm dikte
-300 a 400 gram pompoen (in blokjes van 2x2 cm)
-1,5 pruimtomaat (in blokjes van 1x1 cm)
-200 gram linzen (oranje)
-1 gekookte aardappel (geschild en in blokjes van 2x2 cm)
-1 kipfilet
-kwart groen chilipepertje
-partje limoen
-plantaardig olie
-1 pakje papadums
-gekookte rijst (volgens de locals geen basmati)

Kruiden/specerijen
-ca 15 curry blaadjes (vers)
-1 kaneelpijpje fijn gehakt
-mosterdzaad
-chilipoeder
-specerij mix (poeder gemaakt van kardamonpeulen, nootmuskaat, kruidnagel, kaneel)
-curriepoeder (gemaakt van o.a. korianderzaad, (zoet) komijnzaad, kardamon etc)
-geelwortel poeder (oftewel kurkuma/koenjit)
-dillezaad (zwart)
-gemalen zwarte peper
-zout
-suiker
-verse gember (3 cm) fijn gehakt

Gerecht 1: gefrituurde aubergine en vervolgens gesmoord in kokosmelk

-aubergine in reepjes van 5 cm snijden. Wassen en laten uitlekken.
-halve theelepel zout en halve theelepel geelwortel toevoegen. Mixen.
-plantaardige olie verhitten en frituren totdat aubergine goudbruin is (ca 10 minuten)
-opzij zetten en laten afkoelen

In een kommetje de onderstaande ingredienten mixen:
-halve tomaat in blokjes
-1 eetlepel fijngesneden rode ui
-3 fijngescheurde currieblaadjes
-halve eetlepel suiker
-halve theelepel zout
-halve theelepel curriepoeder
-halve theelepel chilipoeder
-1/3 theelepel geelwortel

Bovenstaande mix in pan samen met de gefrituurde aubergine doen en 1 opscheplepel kokosmelk toevoegen en 5 minuten laten pruttelen. Vervolgens nogmaals 2 opscheplepels kokosmelk toevoegen en kort verhitten. De kokosmelk moet nagenoeg ingekookt en 'verdwenen' zijn.

Gerecht 2: kip curry

Kipfilet in 6 a 8 gelijke stukken snijden, vervolgens toevoegen:
-drie curry blaadjes fijn scheuren
-anderhalve eetlepel rode ui
-de fijn gehakte gember
-halve theelepel specerijmix poeder
-1 theelepel curriepoeder
-1 theelepel gehakte kaneel
-theelepel peper
-theelepel zout
-halve tomaat in blokjes

Dit alles mixen en twee opscheplepels kokosmelk toevoegen. In pan op middel hoog vuur zetten (geen olie) en ca 10 tot 15 minuten laten pruttelen totdat kip gaar is. Vervolgens nog twee opscheplepels kokosmelk toevoegen en 5 minuten zachtjes laten pruttelen. Gerecht apart zetten.

Gerecht 3: dhal (linzen curry)

Linzen wassen en onderstaande specerijen toevoegen en mixen.
-halve theelepel gehakte kaneel
-anderhalve theelepel curriepoeder
-halve theelepel dillezaad
-halve theelepel zout

2 eetlepels olie verhitten op middelhoog vuur. Drie curryblaadjes fijn scheuren, 1 theelepel mosterdzaad, anderhalve eetlepel rode ui en 1 eetlepel knoflook toevoegen en aanfruiten. Na 3 minuten de linzen met specerijen toevoegen. 1 kopje water toevoegen en laten pruttelen totdat het water door de linzen is opgenomen. Vervolgens 2,5 opscheplepel kokosmelk toevoegen en kort aan de kook brengen. Eventueel verder op smaak brengen met zout.

Gerecht 4: pompoen curry

Bij de pompoenblokjes onderstaande specijeren toevoegen en mixen.

-3 curryblaadjes fijngescheurd
-1 eetlepel rode ui
-1 theelepel gehakte kaneel
-halve theelepel dillezaadjes
-1 theelepel zout
-1 theelepel curriepoeder
-halve theelepel geelwortel

Vervolgens 3 opscheplepels kokosmelk toevoegen en op middelhoog vuur zetten en 20 minuten laten pruttelen totdat de pompoen gaar is. Halverwege 1 theelepel suiker toevoegen.

In een ander pannetje 1 eetlepel olie verhitten. Vervolgens 1 eetlepel rode ui, 1 eetlepel knoflook, 2 fijngescheurde curryblaadjes en 1 theelepel mosterdzaad een aantal minuten aanfruiten. Deze aangefruite mix bij het pompoenmengsel doen en twee opscheplepels kokosmelk toevoegen. Nog kort aan de kook bregen en eventueel verder op smaak brengen.

Gerecht 5: gefrituurde okra

De gesneden okra mengen met een halve theelepel zout en 1/3 theelepel geelwortel. Frituren in plantaardige olie totdat deze een goudbruine kleur hebben. Ca 10 minuten.

Vervolgens blokjes van een halve tomaat en eetlepel fijn gesneden rode ui toevoegen. Op smaak brengen met het kwart chilipepertje, zout en peper en het limoensap.

Gerecht 6 : aardappel curry

Twee eetlepes olie verhitten en 1 eetlepel ui, 3 gescheurde currie blaadjes en 1/3 theelepel specerijmix poeder aanfruiten. De aardappelblokjes apart mixen met een halve theelepel zout en een halve theelepel chilipoeder. Vervolgens de aardappelblokjes toevoegen en kort opwarmen. Een eetlepel uitjes frituren en afgarneren

Gerecht 7: papadums

Bereidingswijze zie verpakking :)

Smakelijk. We weten het zeker!

Vandaag overigens een bijzondere treinrit door het bergachtige binnenland van Sri Lanka (Hill country) gemaakt. We reden met gemiddeld 40 km per uur door een jungle-achtig terrein en passeerden indrukwekkend grote thee plantages alvorens de trein plotsklaps stopte. Een stuk of 10 passagiers sprongen er meteen uit en begonnen duchtig met hun mobieltje onder de trein te filmen/fotograferen. Toen ik (Ruud) ook polshoogte gingen nemen zag ik dat iemand onder de trein was gekomen. Een erg luguber en bloederig tafereel. Deze man bleek (gelukkig) niet dood maar zwaargewond (hoofd) te zijn. Hij werd vervolgens in de trein gelegd om bij het eerstvolgende station in een achterbak van een tuktuk te worden geladen. Richting ziekenhuis. Hopelijk overleeft hij het.

1. Chantal:
    9 mei 2014
    Krijg trek na het lezen van dit bericht. ...en reserveer vast een tafel bij jullie.
  2. RiSmee:
    11 mei 2014
    Laat maar weten waar en hoe laat!!
    We zullen er zijn...