Wat doet 't met je?

21 mei 2014 - Kandy, Sri Lanka

We hebben tweederde van onze trip erop zitten. Als je zo'n lange tijd (intensief, 24 uur per dag/7 dagen per week) bij elkaar bent dan heb je, naast een hoop lulpraat, ook zeer regelmatig goede gesprekken met elkaar. Niet dat we deze thuis nooit hadden maar zo'n lange vakantie leent zich er nou éénmaal beter voor dan al dat 'gestress' thuis. 'Wat doet zo'n reis nou met je?' of anders gezegd 'Ben je de afgelopen tijd veranderd?'

We zijn zeer zeker veranderd. Tot die conclusie zijn we reeds een aantal keren gekomen. Of dit positief dan wel negatief is mogen jullie bij thuiskomst zelf beoordelen!

Relaxed 'modus' staat volledig aan! Oftewel we kunnen helemaal onszelf zijn. (H)eerlijk. Geen gejaag, niks moet! Gebeurt het vandaag niet dan komt het morgen wel.

Relativeringsvermogen. "Ober, er zit een vlieg in mijn eten." Zo ook hier. Sturen we de vegetable chopsuey terug naar de keuken (en wachten we op een nieuw 'bord') of gaan we ervan uit dat de etherische oliën uit dit beestje daadwerkelijk smaakverhogend zijn en eten we door? Dat laatste dus. Hanneke schuift het beestje opzij en smikkelt lekker door.

Mijn beren op de weg verdwijnen voortaan rigoreus in de pot. In Aziatische landen is de bevolking continue bezig om oplossingen te zoeken. Simpele dingen. In de overvolle bus is er altijd nog een plekje voor passagier en zijn baal rijst of kokosnoten. Is er geen plek dan wordt er plek vrij gemaakt! Een Sri Lankese vrouw die ongeveer met haar complete voorgevel in onze neus hangt is vrij apart. Ik heb ze alle drie van harte welkom geheten in onze comfort zone.

Probleemoplossend gedrag. De slijptol. In Azië zijn 'ze' gek op bouwen. Het liefst op de meest gekke tijdstippen. Zo ook in Sri Lanka. In het slaperige dorpje Haputale besluit de buurman van ons hotelletje Sri Lak View om klokslag 0:00 uur zijn 'verkeerde' gereedschap te gaan hanteren om 's nachts een beetje te gaan 'doe het zelven' in zijn nieuwbouw hotelletje. Een zeer ongebruikelijk tijdstip voor deze aflevering van 'Help, mijn man is a wanker'. Ga je vrouw of RTL John Williams entertainen ofzo! De buurman had i.i.g. zin in zijn nachtelijke a-sexuele escapades. Actie gevraagd. Wat doe je? Afwachten, een slapeloze nacht, jezelf opvreten en een ochtendhumeur OF het raam open maken en een paar lompe oerkreten erop los laten. Dat laatste dus. Binnen een minuut opgelost en heerlijk geslapen.

Dús, in mogelijkheden denken. Zo is ons nieuwe idee ontstaan: we willen niet met het vliegmachien thuiskomen. En daarbij gaan we voor een flinke uitdaging! Vandaar ons nieuwe lijflied: Rome, oh Rome, we komen voor de fietstocht van onze dróóómen! Nao veure, nao Zitterd! (De maand verlenging van onze reis is hierbij een feit :). Sorry moeders...

Vandaag een oefentochtje gemaakt op 2 ultra-retro-fietsen in de mooie omgeving van Kalkudah. Zitcomfort vergelijkbaar met het niveau van het Maarten Ducrot-commentaar tijdens een tour etappe. Dramatisch! In zo'n kleine 35 graden fietsend over paadjes langs torenhoge cactussen, kokosplantages, heerlijk geurende kaneelbomen en locale vissers op het strand. Geweldig, de locals keken verbaasd op twee grote blanke personen al fietsend te zien. Al snel verschijnt een glimlach op hun gezicht, gevolgd met een enthousiast 'Hellóóó' en een enorme zwaai partij. We overnachtten in het Holland House voor 1000 roepie (€5,50) per nacht inclusief sauna, Turks stoomb(e)(a)d en waterbed inéén..... Dat krijg je met een gemiddelde vochtigheidsgraad van meer dan 80%. Ik zweet als een rund en stink als een beer.

Na een paar dagen onze goddelijke lichamen in de zee geweekt te hebben in het mooie Arugam Bay dachten we dat het vuil enigszins was losgeweekt. Echter na 2 zeer klamme dagen en nachten voelen wij ons weer behoorlijk ranzig. We kunnen douchen wat we willen, maar we hebben niet echt het idee dat we schoner worden van dit regenwater...  Ons hoopje kleding hebben we al verschillende keren (jaja) laten wassen. Helaas gaat dit alleen maar koud. Dus nu beginnen we toch het idee te krijgen dat ook de kleding niet meer fris en schoon gaat worden. Yes, dan maar shoppen in Kandy! Einde Azië: uitgeroggeld, uitgeschuifeld, uitgeleurd, uitgehandeld, uitgezweet, uitgeruft, uitgestaard en uitgekakkerlakt (de laatste was huge!). Blijven relativeren! Yes, we can(not)!?

Daarom gaan we eens kijken welke MOGELIJKHEDEN er in Uganda zijn. Binnen een klein week onze volgende bestemming! Waarom Uganda? Out of the box. Het schijnt de parel van Afrika te zijn, dus we laten ons verrassen!!

1. Lexie&Mai:
    21 mei 2014
    Ruud dat wil dus zeggen....alle pannetjes het kastje in! Knap werk ;-) Mooi hoor!
  2. RiSmee:
    21 mei 2014
    Tip in Oeganda: Kingfisher resort. Schijnt een hele mooie plek aan de oever van het Lake Victoria te zijn. Je kunt slapen in een soort van banda’s, traditionele huisvesting van de Oegandezen.

En uiteraard de oorsprong van de Nijl...

Have fun there!!
  3. Marco Massen:
    21 mei 2014
    Mooi verhaal weer broertje. Ik kan niet wachten om Ruud en Hanneke versie 2.0 weer live te zien!
  4. Ruud&Hanneke:
    22 mei 2014
    Bedankt voor de tips and reacties!
  5. Fam Cox Tholen:
    23 mei 2014
    R&h relaxed, ff wennen wel lekker! Cool mensen, ik heb gecheckt, vanuit Uganda kun je ook fietsen!! Why Rome?
  6. Marion:
    27 mei 2014
    'relativeren'....... HET woord van 203-2014. Met stip op 1 en een gedeelde 1e plek met 'genieten'. Ook ik heb het geleerd maar op een andere manier. Maar we beleven het op dezelfde wijze! En ondanks dat ik het jullie gun kan ik niet wachten op de eerste halve liter Weizen in oktober. Hij staat al klaar. PROOST!