Stairway to heaven...

28 september 2013 - Emei Shan, China

Mijn Hanneke heeft een grote voorliefde voor bergen. Aangezien mijn eigen bergje de afgelopen weken danig aan het krimpen is, dienen we haar behoeften op een andere manier in te willigen. De Emei Shan is zo'n berg die dit perfect kan doen. En wat voor één! Een heilige boeddhistische berg van een 'kleine' 3100 meter hoog. De "golden summit" kan bereikt worden door trappen (of door een ordinaire kabelbaan). Trappen dus, echt heel veel trappen. Te beginnen vanaf 500 m hoogte. Jeetje, wat was dit zwaar. Even ter vergelijking, het is ongeveer hetzelfde als 8 keer de Eiffeltoren oplopen. Maar absoluut de moeite waard. Vanuit ons hostel in Baoguo (Sichuan) zijn we in anderhalve dag omhoog geklommen met een bijzonder mooie nachtelijke tussenstop op 2070 meter: Elephant Bathing Pool Monastry. In het begin van de klim waan je je in een fantastische vlindertuin met hele grote exemplaren. Halverwege de klim werd ons pad versperd door een wandelende tak. Wat een brutaliteit! Hij zag kennelijk niet in dat ondergetekende met een bovenmatige inspanning bezig was en vond het nodig om de boel te blokkeren. Volgende keer beland je op de brandstapel! Iets verder kwamen we in het apengebied. Grappig, maar omdat de beestjes gevoerd worden door (onverlaten) toeristen is er weinig meer over van hun natuurlijke habitat. Als je bewust chips, noedels, chocolade, frisdrank en zelfs een sigaret bij deze beestjes erin mikt ben je o.i. niet goed wijs. Het enige minpuntje tijdens deze pittige wandeling. Na het bereiken van de top steeg ook onze endorfine spiegel naar ongekende hoogte. Heerlijk, deze unieke stairway to heaven....

1. Marga delnooz:
    28 september 2013
    Adembenemend !!! De trap nemen is meer dan de moeite waard als ik jullie verhaal lees. Is er sprake van stilte of een allegaartje aan geluiden van de dieren die er leven ?? Geniet ze !! Marga.
  2. Marion:
    29 september 2013
    Ik kijk telkens uit naar jullie blogs. Ongelooflijk wat jullie zien en beleven! Geniet x
  3. Chantal:
    29 september 2013
    Hoi hanneke en ruud via Yvon hoorde ik van jullie reis en ben ontzettend benieuwd naar jullie nr belevenissen dus volg jullie nu ook groetjes chantal vd kloostertuin weet je nog
  4. Tony:
    29 september 2013
    De titel van jullie verhaal zegt alles! Die inspanning van die weg naar Heaven en dan aankomen...in rust de top en het uitzicht beleven! Op die plek te staan....het lijkt me geweldig! Leuk om jullie afwisselende verslagen te lezen! Tony
  5. Ruud&Hanneke:
    30 september 2013
    Wat een leuke reacties! Bedankt! Ja de trap nemen loont zeker!

Hey Chantal; wat grappig om jou via deze weg weer te 'ontmoeten' en gezellig dat je met ons meereist! Veel groetjes ook aan de andere 'nonnen' ;)
  6. Marijke van den Boomen:
    30 september 2013
    Jullie foto's zijn prachtig en de natuur indrukwekkend.
    Fijn om op deze manier met jullie mee te mogen reizen.
    Geniet van alles...hartelijke groeten, Tante Marijke.
  7. Ellie en Jan Cox:
    1 oktober 2013
    Mensen, mensen toch! Ellie en ik hebben gisteren alle 56 trappen in het Bunderbos in een keer, zonder tussendoor te overnachten , genomen, maar daar hoor je niemand over.
    Mooie tocht gewenst.
    Ellie en Jan
  8. Pierre Puts:
    1 oktober 2013
    Verbazingwekkend wat ik lees en zie.Geniet verder en laat maar alles op je afkomen.
    Groetjes Annie en Pierre