Het recept voor....

23 september 2013 - Emei Shan, China

Ingrediënten:

- 5 kg historie (moet overjarig zijn)
- 8500 km muur
- 1 blonde berggeit (mijn rood oogappeltje)
- 12 scheppen specerijen of kruiden gemaakt uit een melange van wereldse karakters (Afkomstig uit oa. Singapore, Zuid Afrika, Engeland)
- 5 Ming (i.p.v mie) nestjes gebruiken. Ook te verkrijgen bij voormalig Dynasty's op de rijksweg in Sittard.
- 1,5 eetlepel zonneschijn
- 12 verres "gezichten" (mogen er ook 24  of 36 zijn). De smaak zal des te zoeter zijn.
- Één flesje Belgisch trappisten bier: Freddie's brew! Een (reis) karaktervol bier! Bovengi(d)s(t)end.
- 1 volle maan (halfvol doen we het niet voor)
- van Struik: Ruud's krachtbouillon
- een theelepeltje zonsondergang (bij voorkeur rood of oranje)
- een zakje ongerepte IVN natuurmix (met wilde bloemen, paddestoelen, besjes) geplukt door Chinese gids Heidi
- bijzondere vlinders naar eigen voorkeur toevoegen
- 6 tenten (waarvan bij één de stokken zijn fijn gemaakt)
- 1 grote (kamp)vuur pit
- een Amerikaanse blaasbalg
- een vernevelaar
- en tenslotte een Noorse Viking om dit alles te mixen.

Bereidingswijze
Het beroemde "eintopf"-gerecht! Alle ingrediënten in één pan 'flikkeren'. Kampvuur opstoken m.b.v. een Amerikaanse blaasbalg en drie dagen laten stoven. Op dag 1 extra vocht toevoegen in de vorm van een fikse regenbui. Na de bui de vernevelaar aanzetten. Dag 2 en 3 inkoken met zonneschijn. Klaar om met (tent)stokjes te eten. Het resultaat is verbluffend! Dit recept moet je eens in je leven geprobeerd hebben en is het beste te nuttigen onder een volle maan. Mochten er vragen onstaan bij de bereiding van dit recept dan graag even met ons contact opnemen. Voor de duidelijkheid hebben we enkele foto's bijgevoegd.

Het recept voor...... een fantastische trektocht over General Xu to Border Defense great wall (een stukje ongerestaureerde muur met onwaarschijnlijk mooie natuur)

Als digestief...
Vandaag (21-09) in de trein naar Emei Shan gestapt (als enige blanke toeristen). Samen  met 2 Chinese mannen in de coupé: Julius Kang (rond de 50) en Zou Chang Bo (25). Onze communicatie verloopt op een lachwekkende manier  (handen en voeten) maar we hebben het gezellig samen!!  Zojuist heeft Zou ons in de restauratiewagon getrakteerd op een traditioneel gerecht (vis met heel heel héééél veel pepertjes); Hanneke was iets beter dan ik  bestand tegen deze inferno maar voor onze Zou was het "net" iets te mild! Hij prefereert toch de ietwat hetere Sichuan keuken. Natuurlijk  hebben we Zou en Julius geïntroduceerd in de Nederlandse geciviliseerde cultuur: Ipad liedjes van André Hazes! China is top!

Toch nog een klein puntje van kritiek aan het adres van de Chinese spoorwegen. De hygiene van 'ons toilet' in de wagon gaat zienderogen achteruit. Momenteel op niveau mesthoop. We zijn nu 8 uur met trein K117 onderweg en o.i. zijn we het dieptepunt al lang gepasseerd terwijl we nog maar 22 uur 'hoeven'. Alarmstufe III! De plee is tot dusver nog niet gereinigd en ogenschijnlijk liggen de nabije toekomst ambities van onze wagonopzichter (helaas) niet bij een grote sanitaire zomerschoonmaak. Hanneke heeft ter plekke al een opmerkelijke vondst gedaan uit het faecale tijdperk. Wellicht kan 'tussen kunst & kitsch' een waarde oordeel vellen. 'Hoop' doet leven. Bijzonder is ie i.i.g! Het tussenschotje in mijn neus staat momenteel in de steigers vanwege de gore en penetrante inmaakazeiklucht die op het kleinste Chinese kamertje van 'onze' trein hangt. Of deze (archeologische) waarnemingen de laatste resten zijn van 'The Qin Dynasty' is voor ons tot dusver niet duidelijk. Dat het zure regen tijdperk China heeft bereikt daarentegen wel! Wellicht gaan we onze oordopjes noodgedwongen een andere functie toe bedichten. Op deze plee gaan we liever niet meer komen! Robert, ik ga de hulplijn met Diacure inzetten en acht de kans 50/50 dat ik hierbij baat heb. De hulp van het publiek zal ik pas op het allerlaatste moment gaan inzetten. Maar dan wel om een kruiwagen wc papier te regelen. Wat een viezigheid.

1. Joost, linda en elle:
    23 september 2013
    Wauw, dat ziet er weer te gek uit! Prachtig! En ruud, niet zo klagen over die wc, heb je geen plastuitje mee?liefs
  2. Lexie&Mai:
    23 september 2013
    Dat ziet er erg mooi uit!
    Weer een top verhaal Ruud, succes op de plee ;-)
  3. Léon:
    24 september 2013
    Jongens, jullie voegen een extra dimensie aan reizen toe: de thuisblijvers genieten met volle teugen.
    Pas maar op eerstdaags zijn jullie een bedreiging voor de reisbranche: mensen zien niet meer de noodzaak om trips zelf te maken omdat ze jullie verhalen en schitterend foto's hebben gezien. Chapeau !
  4. Ruud&Hanneke:
    25 september 2013
    Bedankt voor de complimenten! China is een fantastisch land en we genieten ontzettend.