Flashback

1 januari 2014 - Port Pirie, Australië

2013, het jaar zit erop. We zijn klaar voor minimaal nog 8 maanden avontuur en wie weet....  Misschien nog wel langer. Normaal gesproken zijn we niet zo van het terugblikken maar toch willen we onze (reis)highlights nog even op schrift zetten. 'Gewoon', ter herinnering van al dat moois wat we reeds meegemaakt hebben. Tot dusver maakt onze reis precies onze droomvoorstelling waar!

Mooiste moment samen
30 augustus de deur van ons huis aan de Tessmanstraat te sluiten waarna de deur van onze wereldreis werd geopend. 100% adrenaline!

Grootste avontuur
Wandelen, verdwalen, bamboovlotliften en vallen 'off the beaten track' in het karstgebergte nabij Xingping in China.

Culinaire hoogtepunten
Krokant gebakken aubergine met pittige saus - Hanneke (Xingping, China)
Peking eend gerold in flinterdunne pannekoekjes - Ruud (Bejing natuurlijk!)
Papayasalade bij het enige eettentje (Indiaas) in Vieng Xai (Laos)
Heerlijke oesters met finger limes en verse munt bij Mocean in Streaky Bay (Australië)

Meest genoten
Op de paradijselijke stranden van Koh Chang, verkend op de door ons gehuurde scooter. Lekkere cocktails, heerlijk eten, leuk gezelschap (Steven en Ilona) en uitstekend overnachten in onze Blue lagoon bungalow. Alles klopte gewoon!

Smerigste plee
De Boeddhistische goot in het klooster op de berg Emei Shan nabij de Elephant Bathing Pool (China). Hanneke zat met talloze reïncarnaties 'open en bloot' naast twee Chinese collega's. Op een mooie tweede plek de plee van het tankstation in Wudinna (South Australia). Als de eigenaresse je zelfs waarschuwt dat deze behoorlijk 'dodgy' is dan weet je voldoende.

Leukste ontmoetingen
Weerzien met Al, Debby en Brad (goede bekenden van 12 jaar geleden)
EN Kiwi Al en Mongool Lambert 'le Grand'.

Meest gastvrij
Pete! Pete!! Péééte!! Met stip op twee: Perfume van de family homestay in Hanoi.

Lekkerste doorgezakt
Met Marie, Soetkin en Al in Maylyn guesthouse in Vang Vieng (Laos). Oh, oh, oh ... die lao lao toch.

Meest afgezien
De duizenden treden van de heilige Emei Shan oplopen (Ruud). Hanneke: reizen met Ruud ;) (een kind, cliënt, vriend, reisgenoot in 1 package deal)

Mooiste berg
Mmmm.......moeilijk kiezen tussen al die Karstpieken. Wellicht in Nieuw Zeeland en Nepal. Oftewel nader te bepalen!

Spannendste moment
Samen met Hanneke en duizenden anderen op de motor in de avondspits door Hanoi (Vietnam).

Meest bureaucaratische moment
De gesloten grensovergang (1,5 uur) tussen Vietnam en Laos omdat de dienstdoende ambtenaar lunchpauze had en het hem echt niet lukte om een stempeltje te zetten één minuut voor de start van zijn pauze. Het lijkt Nederland wel.

Het ergste opgelicht
In de overvolle locale Vietnamese bus richting Mai Chau ... (Pannetje 5, Marianka!). "Nog een keer betalen of we zetten jullie eruit!"

Meest gedraaide liedje in ons camperbusje tot nu toe:
500 miles van The Proclaimers (en het meest irritante liedje is 'jij komt nooit meer terug' van Koos Alberts, volgens Hanneke dan). Ik (Ruud) laat Koos echter nooit vallen! En ook Hazes, Drukwerk, Frans, Corry, Bonnie, Rob, Anita, Boudewijn, Herman, Jan, De Dijk, Toontje Lager, Doe Maar, Het Goede Doel, Frank van Etten, George Baker, de Sjonnies en Dennie Christian ook niet. Hollands meeveren Hanneke!

Spannendste overnachting:
In een Bangkok hotel overnachten aan een afgesloten straat vanwege de gewelddadige demonstraties om de hoek. Of voor Hanneke de bungalow in Nong Khiaw met de dierrijke badkamer (hagedis, padden, kakkerlak en bij de buurvrouw een gifgroene slang)

Mooiste uitzicht
Lopend over de ongerestaureerde Chinese muur en continu versteld staan over de weg die diezelfde muur zich baant door het fantastische heuvelachtige landschap.

Mooiste belevenis
In de Transmongolië express door het wijdse Russische en Mongoolse landschap treinen.

Mooiste markt
De zondagse markt van Bac Ha in Noord Vietnam. De verschillende kleurrijk geklede volkeren komen daar hun handelswaar slijten.

Meest relaxte moment
Eerste kerstdag beleven op het afgelegen 5 mile beach in de buurt van Hopetoun in Australië. We waren de enigen op dit kilometers lange hagelwitte strand.

Exotisch
Wandelend de berg op in het tropisch regenwoud van Ko Chang (Thailand). Slangen, spinnen, hagedissen en een hoop exotisch fruit.

Grootste uitdaging
Communiceren met lokale Chinezen (Hanneke).
Baan opzeggen (Ruud).

Meeste actie
 7 uur durende trip in een krakkemikkige boot vanuit Nong Khiaw naar Luang Prabang (Laos). Hoe dit stuk schrot de stroomversnellingen heeft overleefd blijft een raadsel.

Meeste last van zwaartekracht
Tot 5 keer toe met onze kayak zinken in Nong Khiaw (Laos)

Mooiste zonsondergang
De zon in de zee zien zinken op het eiland Ko Chang (Thailand). De mooiste zonsopgang: op een karstpiek (nabij Xingping China).

Gezelligheid
Met Maurice het kaartspel monopoly deal spelen op de diverse campings down under (o.a. in Streaky Bay en 'langs de weg-camping' in de Nullarbor plain).

Mooiste ervaring
Ons buiten de toeristische paden wanen in Noord-Oost Laos.
En verder heel leuk: Chinese dame die via haar vertaal app haar mobieltje ons een mooie reis wenst! (Beijing - China)

Meest verrassende cultureel moment
De potentieverhogende slangen/bijenwijn drinken bij de Hmong stam tijdens onze trekking in Bac Ha (Vietnam).

Rustigste moment (NOT)
Het veelvuldig afsteken van honderdduizend klappers gedurende de golden week in Xingping (China). We werden 's ochtends om 7:30 uur uit ons bed geknald! Geweldig.

Meest wonderlijke ontmoeting
Twee vriendelijke Duitse jongens die we in de buurt van Yangshuo (China) ontmoetten en per toeval ook weer in een klein straatje in Hanoi (Vietnam). Er zat echter 'maar' een paar duizend km tussen!

Mooiste strand
Turquoise bay: het zand zó wit, de zee zó blauw en zó helder. Snorkelen was super daar (Australië).

Meest walgelijke moment
Dat er op 5 meter afstand van Hanneke een hond in stukken werd gehakt (China).

We zijn klaar voor 2014! Laat de nieuwe avonturen maar komen! We wensen jullie allemaal een heel mooi jaar!

1. Marco Massen:
    1 januari 2014
    Beste wensen en mooie voortzetting van jullie reis gewenst! Marco, Inge en Sam.
  2. Leny:
    1 januari 2014
    wij wensen jullie hele vele mooie, spannende en veilige reis kilometers en laat de verhalen maar komen, we liggen hier regelmatig dubbel van het lachen ad en leny
  3. Etienne Kruijen:
    Lieve Ruud en Hanneke,
    ik lees jullie verhalen altijd met veel plezier, ze zijn ook zo mooi geschreven! we wensen jullie alle goeds voor 2014 en geniet met de hoofdletter G van jullie verder avontuur.
    veel liefs van ons oet nuujstadt!!
  4. Torsten:
    1 januari 2014
    Al het beste voor 2014!!!
    Alles gute für 2014!!!
    All the best for 2014!!!
    Torsten en Heike
  5. Marga delnooz:
    1 januari 2014
    Wat een geweldige terugblik op 2013. En niet te evenaren !!! Wat hebben jullie nu al veel samen mogen meemaken en dan mogen jullie nog 8 maanden !! Ook in 2014 hoop ik jullie avonturen mee te beleven, ik geniet ervan en jullie schrijven ontzettend beeldend: je ziet het voor je !!! Alle goeds vanuit Roermond , blijf vooral gezond en blijf genieten !!!! Groetjes, Marga.
  6. Ruud&Hanneke:
    2 januari 2014
    Top reacties, iedereen een superjaar gewenst vanuit Adelaide!!! All the best!
  7. RiSmee:
    Nice flashback!
    All the best for the New Year.
    Keep enjoying the good life!!
  8. Mariet Hoebergen:
    2 januari 2014
    Hallo jullie 2 (Hanneke en Ruud) wij wensen jullie een voorspoedig en gezond 2014.
    Gr Ton en Mariet
  9. Bertus den Bungelaere:
    3 januari 2014
    Hallo Ruud en Hanneke .
    Veel geluk en gezondheid voor 2014
    Met my gaat het goed , Joost heeft zich nog niet gemeld , ik denk dat hy myn dossier op de bodem van het laadje houdt
    Nu Nw. Zld. in zicht komt begin ik me wel wat ongeruster te maken over myn goede bekende Rene , Hanneke houd vol
    gr. den Bungelaere
  10. Jos.biemans en zr. Eleutheria:
    5 januari 2014
    Dag, Ruud en Hanneke:
    Dat was nog eens een reisverslag! Voor ons die alleen behoeven te lezen is het intens meegenieten. Jullie moeten samen het karwei zien te klaren. Zo te lezen doen jullie dat met veel plezier en levenszin. Namens de zuster wens ik jullie van harte een zegenrijk 2014, met veel nieuwe indrukken en heerlijke contacten en uitzichten. Blijf genieten, dan doen wij dat met jullie mee. Veel sterkte in de komende 8 maanden. Oom Jos.
  11. Marijke van den Boomen:
    9 januari 2014
    Wat een geweldige belevenissen voor jullie.
    Met veel plezier lees ik jullie ervaringen en ik ben blij, dat jullie zo heerlijk genieten.
    Hartelijke groet en geluk en gezondheid voor 2014.
    Veel reisplezier, Tante Marijke.