Sydney met een staartje...

17 februari 2014 - Riverton, Nieuw-Zeeland

Sydney met een staartje....

'Nee, meneer en mevrouw we nemen u niet mee omdat u Nieuw Zeeland niet binnenkomt zonder ook een uitgaande vlucht geboekt te hebben', zegt de inchecktrut in haar oubollig ogende '70-er jaren stijl op een V&D medewerker lijkende'-mantelpakje achter de balie van de budgetmaatschappij Jetstar. Met haar strakke SM meesteres blik voegt ze er ook nog aan toe: 'dat de balie over 40 minuten sluit en dat captain Spock niet op ons wacht indien we te laat zijn.' Volgens mij krijgt ze een extra bevredigend gevoel van haar laatste opmerking want het lijkt of ze naar een ongekend orgastisch hoogtepunt stijgt na deze boutmededeling. En daarvoor heeft ze haar zweepje nog eens niet hoeven te gebruiken. Brrrrr..... Wat is dat toch met mensen in uniform en hun zelfverheerlijking. Compensatie vanwege het feit dat ze thuis niks te vertellen hebben?? Ik kan haar wel achter de balie vandaan trekken maar het is onze eigen schuld. Om Nieuw Zeeland binnen te komen moet je bij dus aankomst meteen je uitgaande vlucht aan de autoriteiten kunnen overleggen anders kom je het land niet in. Het meest jammerlijke is dat we dit geneuzel zeker een halfjaar geleden reeds hebben opgezocht, op ons lijstje gezet en in dropbox hebben opgeslagen. Maar.... niet meer naar gekeken: gevalletje reisgemakzucht...

'Verdomme, verdomme, verdomme!' We hebben dus (maar) 39,9 minuten de tijd om een vlucht te boeken ergens op het vliegveld. Wellicht via het internet. Ach nee, het is Australië....een geweldig land maar een fatsoenlijk werkende WIFI internet verbinding vind je alleen maar in de bibliotheek. Waar in Azië zelfs iedere zandkorrel op het strand nog WIFI beschikbaar heeft, word je 'hier' (net zoals in NL) terug in de tijd geworpen. Tja, we zullen en moeten een ticket boeken! Dringend. En liefst zo goedkoop mogelijk. Wat ons betreft een enkeltje Auckland-Vladivostok in een (geregeld neerstortende) Toepolev van de Russische mankschappij Aeroflot. Als we maar een ticket hebben! Anders kunnen we niet mee met deze vlucht en kunnen we Amy niet voltanken met haar geliefde smeermiddel. Amy heeft dorst en ze heeft ons nodig! Maar geen internet.... Wat nu?

De afgelopen dagen hebben we al vaker lachend tegen elkaar gezegd dat we het vreemd vinden dat er nog zoveel reisbureau's zijn in Sydney maar nu zijn we gigantisch blij met het 'Flight Center' op Sydney airport. Als twee Churandy Martina's trekken we een sprint naar het Lourdes van de luchthaven: het reisbureau, voor ons de eerste keer ooit (en de laatste). Met de heilige Maria en haar 'machientje' achter haar desk. Maria gaat voor een wonder zorgen. Zij gaat redding brengen. Zij gaat ons helpen. Zij achter haar magische PC gaat toveren. Zij gaat ervoor zorgen we deze vlucht gaan halen. Zij is het. Zij doet het. Zij is goud. Zij is supersnel! Alsjeblieft, alsjeblieft...... aaaaaalsjeblieft. Voilá, ze tovert na ca. 10 minuten intensief typen (?) een vlucht uit haar PC. Haar medicijn: op 25 maart gaan we 'gewoon' weer terug naar Sydney en dan zien we wel. Het voelde nog nooit zo lekker om geld te betalen. De creditkaart door de sleuf te halen en de overeenkomst te sluiten met deze heilige Maria want deze goede vrouw heeft ons redding gebracht. Dit reisbureau wordt een bedevaartsoord. We weten het zeker. Althans, voor ons tweetjes. Wat fijn dat we onze dampende dollars mochten doneren. Een wonder is geschied. Dat Maria niet zo heilig is voor ons maar wel voor haar portemonnaie blijkt later wel.

Met de bevestiging in de hand spurten we als onderdanige slaafjes weer terug naar de SM desk. Klaar voor de volgende communicatieve marteling. Gelukkig, we zijn op tijd! Gelukkig!? Maar daar zit ons obstakel nog steeds. Op haar troon. Nog niet compleet bevredigd. Klaar om ons verder af te tuigen. We gaan alvast op de knietjes voor haar want er gaat wat komen....De meesteres vertelt ons wederom glimlachend dat we met dit ticket Nieuw Zeeland wel uitkomen maar Australië niet IN aangezien ons toeristenvisum verloopt op 2 maart en we pas op 25 maart terug naar Sydney vliegen. Shiiiiiit! Daar sta je dan. 'Wat maakt het uit! Dan boeken we toch een aansluitende vlucht vanuit Sydney als we in Nieuw Zeeland zijn. Of dan dienen we nog een verzoek in voor een nieuw visum. Daar hebben we in Kiwi land alle tijd voor. Too easy!!' Nee hoor, ze moet laten voelen dat zij de opper meesteres is en ze blijft weigeren ons in te checken. 'Dit moet nu geregeld worden!', zegt ze serieus. Ik heb mijn nek weer vol bureacratische rode pukkels. Wat een heks!

Met nog twintig minuten op de klok moeten we het ticket omboeken. Weer terug naar Lourdes! Maria kan de vlucht wederom omboeken, Kuala Lumpur wordt het ditmaal. Voor 1150 pl€uro. Een belachelijk hoog bedrag maar wat willen we.... Vier minuten voor het sluiten van de incheckbalie hebben we de boel geregeld. Moelijker te verkroppen is dat Flight Center adverteert dat ze 'the lowest airfaires guaranteed' hebben terwijl Hanneke een dag later op hun internetsite dezelfde vlucht vindt maar dan voor de helft van het bedrag! We zijn getild. Zelf heb ik me bij deze oplichting al neergelegd maar alle credits naar Hanneke. Ze gaat de e-mail discussie aan en op het moment van schrijven hebben ze al een gedeelte toegezegd om terug te betalen. Go girl go! Je bent goed bezig, schat!

Maar waar hebben we het eigenlijk voor gedaan...? De eerste indrukken van Nieuw Zeelands zuider eiland zijn louter positief: vriendelijke mensen, achter iedere bocht een verrassend (nieuw) landschap, geweldige wandelpaden en charmante campings. Dit overtreft Australië zelfs. Wat een ongekend mooi land! Als je dan ook nog eens dagelijks een SMS-je krijgt van Truus met de olympische schaatsuitslagen dan is dit top! Bedankt Truus.

1. Ilse:
    17 februari 2014
    Zou zo in 'bananensplit' kunnen! Heb flink gelachen bij het lezen van jullie verhaal, maar oh, wat lijkt het me frustrerend op dat moment! Wel een verhaal om over 10 jaar nog te vertellen :) Geniet ervan in Nieuw Zeeland!!
  2. Raoul & Janine:
    17 februari 2014
    Super verhaal weer, echter ik geloof dat het erg frustrerend was idd ;-)
  3. Toos:
    17 februari 2014
    Mijn God wat weer een verhaal zeg,maar alles komt goed(gelukkig).
    En wat lief van Mama Truus om jullie die uitslagen door te geven van onze schaatsers.
    Ja hoor,morgen komen ze weer aan de bak.
    Geniet van jullie prachtige reis,en hou het vooral gezond daar...liefs Tooske.
  4. Lieve:
    17 februari 2014
    Hallo hallo! nu pas lees ik jullie adembenemend, bijna letterlijk, verhaal! ik zie het zo voor me!!! geniet idd maar van nieuw zeeland! wij hebben daar ook de allerbeste herinneringen aan! doe je een trekking? eet zoveel groene mosselen als je kan! ze zijn heerlijk! HEIMWEE komt boven... Liefs en dank voor de verhalen!
  5. Marianka:
    Hanneke,

Ik ben blij te lezen dat je dit vergeten bent, je hebt de "regeltante" in je ergens achtergelaten tijdens jullie mooie reis en plukken de dag, heerlijk toch!
  6. Pierre Puts:
    18 februari 2014
    Wat een sprookje hebben jullie weer meegemaakt.Wie kan hier in Nederland zeggen dat hij of zij onderhandeld heeft met een heks. Maak nog maar veel sprookjes mee in de goede zin van een sprookje.
    Groetjes en nog veel reisgenot. Pierre en Annie
  7. Marga delnooz:
    Ha Hanneke en Ruud,
    Roermond viert dit jaar het feit dat 1614 de laatste heksenverbrandingen waren, volgens mij is er nog eentje ontsnapt !!!!! Dat jullie die nu net tegen moesten komen !! Wat een verhaal, daar kunnen jullie achteraf zeker net zo om lachen als wij !!! Keep smiling ! Groetjes uit " heksenvrij " Roermond. Marga.
  8. Rob en Kim:
    Ruud, Hanneke,

deze tijd is toch echt ONVERGETELIJK! Geniet!!!!!
  9. Frank en San:
    20 februari 2014
    Wederom in een deuk! De dag gestart met mijn eigen "Maria's en oubollig ogende '70-er jaren stijl op een V&D medewerker lijkende'-mantelpakje achter de balie van de budgetmaatschappij Jetstar", maar nu kan ik hem voortzetten met een brede grijns op mijn gezicht. Kom maar op met die "opper meesteressen"; ik kan ze hebben! GENIET verder!